Що варто знати українцям про законопроект №5567, який скасовує митні платежі для автомобілей ввезених з закордону?

Михаїл Третьяков, керівник управління правового забезпечення Групи компаній  «SOCAR Україна», міркує на тему чи переважать вигоди від нейтралізації нелегальних схем ввезення автотранспорту, фактичну «смерть» вітчизняного автопрому та повну відмову українців від білого імпорту.

Як пересічному споживачеві законопроект №5567 мені імпонує. Важко не оцінити можливість ввозити автомобіль з закордону без сплати митних платежів. Заманливо, з точки зору громадянина, виглядає перспектива знищення нелегального імпорту, махінацій та корумпованості навколо питань переміщення автотранспорту. Проте, не все так просто. Давайте розбиратися. 

Власне, чому виникла потреба в змінах? В межах існуючого режиму ввезення автотранспорту ґрунтом для махінацій є суттєві відмінності в податковому навантаженні для резидентів та нерезидентів. Відсутність будь-яких зобов'язань при ввезені авто для громадян інших країн в противагу непід'ємному податковому тягареві, що мають нести громадяни (ПДВ, акциз, мито, що досягають, а інколи перевищує вартість авто), спонукає до користування нелегальними методами. Найчастіше використовують посередників-нерезидентів, возять поза митним контролям чи з незаконним розмитненням.

Звільнення громадян від податків при переміщенні легкових автомобілів в режимі тимчасового ввезення (повне для транспортних засобів віком до 7 років та часткове умовне для автомобілів віком від 7 років та більше) має зробити незаконні схеми просто не потрібними. Наразі, максимальна виплата, передбачена законопроектом для транспортних засобів віком більше 7 років, становить на рік лише 6% від митних платежів, які б власник авто сплатив при звичайному режимі ввезення. 

Однак вільний режим ввезення транспортних засобів, зокрема із країн Центральної та Східної Європи, повністю змінить структуру імпорту в Україні. Маючи можливість на рік ввезти авто без сплати митних платежів, люди повністю відмовляться від купівлі нових автівок, не кажучи вже про вітчизняного виробника, який втратить останню перевагу – доступність - в очах споживача. Зрозуміло, що проблеми світових виробників та українських автодилерів не дуже хвилюють пересічних громадян, які хочуть якось заробити на життя. Чи вплине на громадянську свідомість той факт, що нівелювання білого імпорту – це прямі втрати бюджету?  

Звичайно, нейтралізація незаконних схем матиме позитивний вплив. По різних оцінках сьогодні близько 1,5 млн. транспортних засобів з іноземною реєстрацією, які тим чи іншим шляхом було тимчасово ввезено в Україну. Відповідно додаткові надходження до бюджету можуть скласти десятки млрд. грн. у вигляді платежів від громадян в межах режиму тимчасово ввезення. Однак є й другий бік медалі - це суттєві втрати від податків, які сплачуються споживачами при купівлі автомобілів в Україні. А також втрати від легального імпорту, який останніми роками, вже значно скоротився з урахуванням економічної ситуації. З таким же успіхом можна повністю відмовитися від обкладення митом, ПДВ та акцизом всіх імпортованих товарів. Це зробить їх дешевшими на внутрішньому ринку, однак повністю підірве бюджетний процес в України.

Мене дивує також, чому мовчать екологи, адже така кількість старих авто, які вже не відповідають екологічним нормам Європи, заполонить наші вулиці… Це матиме надзвичайний вплив на здоров'я мешканців, особливо великих міст.

Наразі, з урахуванням необхідності дотримуватися певного балансу між фіскальною функцією та можливостями громадян вільно переміщувати товари, потрібен більш поміркований і поступовий процес лібералізації митних умов. В якості альтернативи – надати можливість українцям самостійно ввозити транспортні засоби під умовне звільнення, але з більшими ставками. Це дасть можливість державі компенсувати втрати бюджету, легальним імпортерам – підтримувати продажі на прийнятному рівні, та найголовніше знімить суспільну напругу накоїло даного питання.